Verdien twee keer zo veel in de helft van de tijd

Als je doet wat succesvolle mensen doet en niet doet wat onsuccesvolle mensen doet, zul je sneller meer geld verdienen, gezonder zijn en meer vrije tijd overhouden. Door je tijd goed te gebruiken, word je nog gelukkiger. Succesvolle mensen gebruiken hun tijd zeer effectief en efficiënt. Dit betekent dat zij hun tijd besteden aan die zaken die het belangrijkste zijn. Belangrijk betekent in deze context die taken die op lange termijn het meeste invloed hebben op hun leven. Timemanagement is dus eigenlijk levensmanagement. Ook jij kunt leren om je tijd zo effectief en efficiënt mogelijk te besteden. Het enige wat je daarvoor nodig hebt, is discipline. Hieronder worden 12 tips gegeven waarmee je leert je tijd effectief en efficiënt te gebruiken. De eerste tip, is het formuleren van doelen. Verder wordt er aandacht besteed aan het Pareto-principe (80/20-regel), de wet van Parkinson en uitstellen tegengaan.

Tip 1: Stel doelen
Ongeveer drie procent van de bevolking heeft heldere, concrete doelen omschreven en hebben deze doelen bij zich. Deze drie procent van de bevolking blijkt dat succesvolle mensen te zijn. Succesvolle mensen schrijven en herschrijven regelmatig hun doelen en hebben deze doelen bij zich in bijvoorbeeld hun mobiele telefoon. Door zelf ook doelen heldere, concrete doelen te beschrijven in je mobiele telefoon, vergroot je aanzienlijk de kans om succesvoller te worden. Op vier gebieden is het aan te raden om doelen te beschrijven:

  1. Persoonlijke ontwikkeling
  2. Gezondheid
  3. Gezin en familie
  4. Loopbaan; carrière

Om de doelen in deze gebieden helder te krijgen, kun je jezelf de volgende vragen stellen:

  1. Persoonlijke ontwikkeling. Waarin wil je jezelf ontwikkelen? Waarin ben je goed en wil je nog beter worden?
  2. Gezondheid; hoe staat het met je gezondheid? Hoe fit ben je en wil je zijn? Eet je gezond en beweeg je dagelijks?
  3. Gezin en familie. Wat wil je bereiken voor je partner en kinderen en waarom? Wat willen je dat je partner en kinderen bereiken en hoe kun je hen daarbij helpen?
  4. Loopbaan; carrière. Wat wil je bereiken in je loopbaan? Welke functie wil je gaan bekleden? Hoeveel geld wil je gaan verdienen?

Uiteindelijk heb je drie hoofddoelen geformuleerd. Wanneer je je vier doelen hebt opgeschreven, bekijk ze dan een week lang dagelijks en probeer de doelen dagelijks bij te stellen. Verder is het belangrijk dat je per doel aangeeft wanneer je het doel bereikt wil hebben. Tenslotte is het aan te raden om per hoofddoel, subdoelen te maken. Per subdoel geef je ook weer aan wanneer je dit subdoel bereikt wil hebben. Door het beschrijven van subdoelen, hak je als het ware je hoofddoel in stukken. Wanneer je een subdoel hebt bereikt, geeft je dit een goed gevoel.

Tip 2: maak een plan van aanpak
Nu het duidelijk is wat je hoofddoelen en subdoelen zijn, is het belangrijk dat je per subdoel beschrijft welke acties je moet ondernemen en wanneer je deze acties moet ondernemen. Probeer deze acties zo concreet mogelijk te beschrijven. Wanneer je de acties hebt beschreven, moet je de acties in volgorde van belangrijkheid categoriseren. Daarna zet je de acties in je agenda en reserveer je ruim de tijd voor deze acties. Deze acties gelden niet alleen voor je werk. Je moet ook je acties voor het realiseren van je gezin-, familiedoelen, gezondheidsdoelen en persoonlijke ontwikkeldoelen plannen! Plan hierbij ver genoeg vooruit. Ver genoeg vooruit plannen betekent minimaal een week vooruit plannen, maar liever twee weken. Bekijk vervolgens dagelijks elke avond welke acties je de volgende dag moet uitvoeren; hiermee bereid je je brein al voor om met deze acties aan de slag te gaan. Verder is het belangrijk om wanneer je een actie hebt uitgevoerd om deze als voldaan aan te geven. Dit geeft je namelijk veel voldoening, waardoor je zin blijft houden om aan je doelen te blijven werken.

Tip 3: Pareto-principe; 80/20-regel
Het is belangrijk dat je bijna alleen aan je acties en dus doelen werkt. Het blijkt namelijk dat de meeste mensen 80% van hun tijd werkt aan de minst belangrijke taken en acties en maar 20% van hun tijd werkt aan de belangrijkste taken en acties. Wanneer jij het grootste deel van je tijd werkt (bijvoorbeeld 80% van je tijd) werkt aan je belangrijkste taken en acties, voer je vier keer zoveel belangrijk werk uit als de meeste mensen. Dit principe wordt het Pareto-principe genoemd en is een van de basisprincipes van succes. De meeste mensen besteden maar 20% van hun tijd aan de belangrijkste taken. Wanneer jij vier keer zoveel tijd besteedt aan, doe je vier keer zoveel belangrijk werk.

Tip 4: Concentreer je op de belangrijkste taken
Concentreren op je belangrijkste taken betekent in de praktijk dat je start met de belangrijkste taken en pas begint met de volgende taak, als je de belangrijkste taken af hebt. Wellicht denk je dat je op deze manier er een heleboel taken blijven liggen. De taken die blijven liggen zijn echter niet zo belangrijk als de belangrijkste taak.
Concentreren betekent ook dat je jezelf niet laat afleiden. In onze maatschappij word je makkelijk afgeleid door bijvoorbeeld andere collega’s, radio, tablet, tv, mail en smartphone. Collega’s, radio, tablet, tv, mail en smartphone vragen allemaal aandacht van je. Als je jezelf echt goed wil concentreren, moet je al je aandacht focussen op je belangrijkste taken. Dit betekent dat je jezelf voor moet afzonderen van collega’s en tv, tablet en smartphone moet uitzetten om jezelf 100% op je belangrijkste taak te richten.
Wanneer je buiten kantoortijden werkt; dus bijvoorbeeld van 6:00 tot 9:00 en van 17:00 tot 20:00 kun je drie keer zo effectief en efficiënt werken, dan tijdens kantoortijden. Je wordt dan namelijk niet gestoord door collega’s. Daarnaast bespaar je veel reistijd, je reist namelijk buiten de spits om.

Tip 5: Hou je aan deadlines
Zoals bij stappen 1 en 2 impliciet is aangegeven, is het belangrijk om voor elk hoofddoel en subdoel aan te geven, wanneer je deze doelen bereikt wil hebben. Door een concrete deadline te stellen, voel je jezelf veel meer verplicht om een actie uit te voeren en je doelen te bereiken. Het blijkt dat je jezelf beter aan je deadlines houdt, als je doelen en de deadlines daarvoor aan belangrijke mensen in je omgeving vertelt. Je voelt je dan als het ware verplicht richting hen om een doel te halen voor de deadline.
Een belangrijke wet waar je je tegen moet verzetten is de wet van Parkinson. De wet van Parkinson stelt dat je die hoeveelheid tijd aan een taak besteedt die ervoor beschikbaar is. Als er veel tijd beschikbaar is, besteed je alle tijd die beschikbaar is, terwijl je ook sneller de taak had af kunnen ronden. Bekijk dus vantevoren hoeveel tijd je nodig hebt voor een bepaald doel en/of taak en reserveer deze tijd.

Tip 6: Krijg inzicht in je tijd
Om zoveel mogelijk tijd te besteden aan je hoofddoelen en subdoelen is het belangrijk om constant bij te houden waar je nu je tijd aan besteedt. Zo kan bijvoorbeeld blijken dat je op je werk heel erg veel tijd besteedt aan mail en surfen op het internet en thuis bijvoorbeeld veel met je tablet bezig bent en veel tv kijkt. Wanneer je hier inzicht in hebt, kun je je tijd effectiever en efficiënter besteden.
Het blijkt overigens ook dat wanneer je vantevoren een concrete weekagenda maakt je jezelf hier beter aan houdt. Je agenda is namelijk al gevuld met die taken waar jij tijd aan wil besteden.

Tip 7: Krijg inzicht in uitstelgedrag
Er zijn twee vormen van uitstellen:

  1. Positief uitstellen
  2. Negatief uitstellen

Positief uitstellen is het uitstellen van taken die niet belangrijk zijn. Deze taken dragen niet bij aan het realiseren van je doelen. Het is goed om deze taken uit te stellen. Nog beter zou het zijn om deze taken helemaal niet meer te doen, maar over te dragen aan iemand anders. Door onbelangrijke taken te delegeren, hou je meer tijd over voor je belangrijke taken.
Negatief uitstellen is het uitstellen van taken die wel belangrijk zijn en bijdragen aan het realiseren van je doelen. Je kunt negatief uitstellen tegengaan door deze taken als eerste in je agenda te zetten en pas te stoppen met deze taken wanneer ze zijn afgerond.

Tip 8: Vergader effectief
Je ontkomt bijna niet aan vergaderingen. Vergaderingen kunnen ook zeer belangrijk zijn en bijdragen aan je doelen. Vergaderingen kunnen echter ook vaak nutteloos voor je zijn. Zorg ervoor dat je altijd weet wat het doel is van de vergadering; als er geen doel is, zorg er dan voor dat er doelen worden geformuleerd, met andere woorden zorg ervoor dat er een agenda is. Breng zelf ook punten in voor de agenda. Wanneer jouw punten besproken zijn, vraag dan of je de vergadering mag verlaten.

Tip 9: Doe dezelfde taken achter elkaar
Verschillende soorten taken vragen vaak andere denkwijzes, andere materialen en overleg met verschillende mensen van je. Door taken die zo veel mogelijk op elkaar lijken achter elkaar af te ronden, werk je op korte termijn tot wel 50% effectiever en efficiënter. Op lange termijn word je nog effectiever en efficiënter, omdat je veel sneller leert als je dezelfde taken achter elkaar afwerkt. Probeer daarom zoveel mogelijk dezelfde taken achter elkaar te plannen.

Tip 10: Werk netjes
Het hebben van een schone, logisch ingerichte, opgeruimde werkplek en computer zorgt ervoor dat je effectief en efficiënt kunt werken. Een rommelige werkplek leidt namelijk ontzettend veel. Je aandacht wordt steeds naar de rotzooi getrokken. Verder zorgt een logisch ingerichte, opgeruimde werkplek ervoor dat je veel beter spullen kunt terugvinden. Je bent daardoor veel minder tijd kwijt met zoeken en je houdt daardoor veel meer tijd over aan het werken aan je belangrijke doelen.

Tip 11: Blijf leren!
Probeer dagelijks minimaal twee uur te besteden aan het beter worden in het realiseren van je doelen. Als je jezelf afvraagt waar je de tijd vandaan moet halen, vraag jezelf dan eens af hoeveel tijd je tv kijkt per dag. Het is simpel, maar niet eenvoudig om beter te worden in het realiseren van je doelen. Het eerste wat je moet doen, is dagelijks minimaal een uur lezen in relevante literatuur. Lees literatuur die aansluit bij het realiseren van je doelen. Vaak daarnaast wekelijks feedback aan de meest ervaren en beste collega, je partner en kinderen hoe je dingen beter kunt doen. Het is belangrijk om niet in discussie te gaan en jezelf te gaan verantwoorden aan degene van wie je feedback vraagt. Diegene zal namelijk niet erg genegen zijn om weer feedback te geven als je in discussie gaat. Bezoek verder trainingen, congressen, workshops en seminars die aansluiten bij je doelen. Vraag tenslotte regelmatig om raad en advies.

Tip 12: Leer NEE zeggen
Wanneer je je doelen wil bereiken, moet je vooral tijd besteden aan acties die bijdragen aan het bereiken van je doelen. Dit betekent dat je nee moet zeggen tegen een heleboel activiteiten die niet bijdragen aan het bereiken van je doelen. Vaak betekent dit je nee moet zeggen tegen collega’s als zij vragen of je werk voor hen wil doen. Wanneer je het moeilijk vindt om nee te zeggen, koop dan voor jezelf tijd, door bedenktijd te vragen; bijvoorbeeld een week. Na deze week kun je alsnog nee zeggen. Het is wel belangrijk dat je degene die vroeg of je werk wilde overnemen bedankt voor zijn verzoek en dat diegene aan jou heeft gedacht.

Lees ook:

Loop geen inkomsten mis, schrijf over hobby, werk of studie en verdien extra inkomsten!

Bepaal je levensdoel, de zin van je leven

Tien stappen om miljonair te worden

18 bespaartips en een passief inkomen opbouwen

De kracht van discipline en doorzettingsvermogen; discipline zorgt voor succes

Bronnen:

Brian Tracy Personal Time Management