10 tips voor een fijne kerst en kerststress verminderen

De feestdagen (kerstmis) zijn erg fijne dagen. De feestdagen kunnen je echter ook veel stress opleveren. Kerststress kun je echter behoorlijk beperken door 10 slimme tips te gebruiken. Werk bijvoorbeeld volgens een budget, bereid zoveel mogelijk voor, betrek je familie bij het maken van het kerstdiner en ga de natuur in. Dit zijn 4 van de in totaal 10 tips.

Tip 1: werk volgens een budget
Stel voor de feestdagen een budget op voor de cadeautjes die je wilt gaan kopen en het kerstdiner. Door het opstellen van een budget, krijg je overzicht van wat de kerstdagen je gaan kosten en waar je misschien op kunt besparen. Een ander groot voordeel van een kerstbudget is dat je weet wat je allemaal moet doen en waar je je kerstinkopen moet doen. Wanneer je weet wat je allemaal moet doen voor de kerstdagen, dan kun je vervolgens een planning maken.

Tip 2: maak een ruime planning
Nu je weet wat je allemaal moet doen, kun je een kerstplanning maken. Maak een ruime planning voor het doen van de kerstinkopen. Plan ook wat je waar moet gaan kopen. Plan niet alleen de kerstinkopen voor, maar ook de bereiding van het kerstdiner. Probeer het kerstdiner al zoveel mogelijk voor te bereiden.

Tip 3: bereid zoveel mogelijk voor
Er zijn veel kerstgerechten die je een dag vantevoren kunt bereiden. Zo kun je soepen en veel koude gerechten al een dag vantevoren maken. Ook vleesgerechten die lang op het gas moeten staan, kun je een dag vantevoren al voorbereiden. Verder zijn de meeste nagerechten ook geschikt om een dag vantevoren te maken. Wanneer je veel hebt voorbereid, hoef je met de kerst zelf minder te koken. Wanneer je budget het toelaat, koop dan zoveel mogelijk voorgesneden groente. Groente snijden, kost je vaak veel tijd. Een goede voorbereiding levert je enerzijds minder stress op de kerstdag zelf en anderzijds sta je met kerst niet de hele dag achter het fornuis en kun je zelf ook echt genieten van kerst.

Tip 4: betrek je gezin en familie in de bereiding en serveren van het kerstdiner
Je kunt je familie in de bereiding van het kerstdiner betrekken, door hen bijvoorbeeld het voor- en/of nagerecht of een aantal bijgerechten te laten bereiden. Enerzijds eet je familie zo in ieder geval iets wat ze lekker vinden, anderzijds verlaagt het de druk om zelf ook nog deze gerechten te bereiden en tenslotte kost het je minder geld. Je kinderen kun je ook vragen om een deel van de bereiding van een kerstdiner te doen. Zo kunnen je kinderen een deel van de kerstboodschappen doen en een deel van de gerechten bereiden. Zo betrek je je kinderen echt bij de kerst, waardoor je je kinderen al bezig houdt en de kans dat ze lastig worden, kleiner wordt. Tijdens het kerstdiner is het voor veel kinderen een grote uitdaging om lange tijd stil te zitten. Door je kinderen de gerechten van het kerstdiner te laten te serveren, kunnen ze af en toe van tafel, je betrekt je kinderen dan ook echt bij het kerstdiner. Wanneer je je kinderen ook nog de kerstgerechten laten introduceren. In de introductie kunnen je kinderen zeggen wat voor gerecht het is en hoe het gerecht gemaakt is. Een ander groot voordeel van je kinderen gerechten laten serveren, is dat de kerst zo een stuk minder formeel en meer ontspannen wordt.

Tip 5: neem geen risico’s
Maak alleen die gerechten waarvan je weet dat iedereen ze lekker vindt. Maak ook alleen die gerechten die je eerder hebt gemaakt en die je goed kunt bereiden. Neem ook ruim de tijd om je gerechten te bereiden, zodat wanneer een gerecht mislukt je snel nog iets anders kunt bereiden.

Tip 6: hou het simpel
Veel mensen waarderen simpele, traditionele gerechten tijdens kerst. Dit zorgt voor herkenbaarheid. Voor jezelf zorgt het ervoor dat je een geslaagd kerstdiner op tafel zet.

Tip 7: neem tijd voor jezelf
Tijdens de kerstdagen is het belangrijk dat je tijd voor jezelf neemt. Door tijd voor jezelf en je gezin te nemen, kun je echt tot rust komen. Plan dus niet kerstavond, eerste kerstdag en tweede kerstdag vol met bezoek aan familie en vrienden, maar plan minimaal 1 dag vrij voor jezelf en eigen gezin.

Tip 8: ga de natuur in
Door de natuur in te gaan, worden je huid en hersenen blootgesteld aan daglicht. Daglicht en buitenlucht verlaagt je stressniveau. Een lange wandeling in de natuur zorgt er tevens voor dat je niet inzakt na het kerstdiner en geeft je een boost van energie. De frisse lucht maakt je geest weer fris en helder. Tenslotte hoef je tijdens de wandeling even niet praten.

Tip 9: ga sporten
Sporten zorgt ervoor dat er hormonen in je lijf vrijkomen die je stressniveau verlagen. Ook zorgt het sporten ervoor dat je de calorieën verbrandt, die je met het kerstdiner onherroepelijk binnen gaat krijgen.

Tip 10: het hoeft niet perfect te zijn
Het belangrijkste wat je jezelf moet realiseren, is dat kerst niet perfect hoeft te zijn. Kerst is een feest waarbij samen zijn het belangrijkste is. Het is niet erg als iets niet helemaal volgens plan verloopt. Waarschijnlijk is het voor je gasten alleen maar fijn om te zien, dat iets niet helemaal volgens plan verloopt. Zo is de standaard voor je gasten in ieder geval ook wat lager als zij kerst organiseren.

Lees ook:

Loop geen inkomsten mis, schrijf over hobby, werk of studie en verdien extra inkomsten!

Omgaan met moeilijke mensen

Omgaan met moeilijke (schoon)familieleden

Waarom zijn dikke mensen dik en dunne mensen dun?

10 kilo afvallen door geen suiker te eten