Timemanagement met militaire precisie (CARVER)

Elk timemanagementsyteem geeft aan dat je moet starten met die taken die het belangrijkste zijn. Je moet tijd besteden aan die taken die ook het echt het belangrijkste zijn. Je moet dus prioriteiten stellen. Maar geen enkel timemanagementsysteem geeft aan hoe je nu weet of een taak belangrijk is. Is dat die taak die het meest urgent is? De taak die je het meeste oplevert? Er is echter een methode afkomstig uit het leger die je kan aangeven welke taak je het eerste moet doen.

Timemanagement op basis van legerprincipes
Vanuit een militair oogpunt is het doel van een aanval een overwinning op de vijand, door de vijand veel schade te berokkenen, zonder daarbij zelf teveel middelen in te zetten. Is dit niet een principe wat goed te gebruiken is om je taken te prioriteren? Je wil de grootste vooruitgang boeken ten opzichte van je lange termijndoelstellingen, zonder daarbij teveel middelen in te zetten. Je lange termijndoelstellingen zorgen ervoor dat je succesvol wordt. Voordat je prioriteiten gaat stellen, moet je eerst weten wat je lange termijndoelstelling is. Vervolgens moet je weten wat je middelen zijn. Je doel op je prioriteitenlijst kan een clustering van een aantal taken, of een enkele taak zijn. Prioriteiten stellen, helpt je vervolgens om dit doel te bereiken zonder daarbij teveel middelen in te zetten. Je middelen om je doel te bereiken, kunnen bestaan uit je beschikbare tijd, geld, sociale netwerk, hoeveelheid fysieke energie etc. Om te bepalen wat nu belangrijk is, heb je een methode nodig die kan bepalen hoe belangrijk een taak of doel is. Om te bepalen hoe belangrijk een taak of doel is, kun je de CARVER-methode gebruiken.

CARVER-methode nader uitgelegd
De CARVER-methode kun je gebruiken om te bepalen hoe belangrijk een bepaalde taak of doel is met betrekking tot doelstelling op lange termijn. De CARVER-methode is afkomstig uit het leger en wordt gebruikt om te bepalen welk doel als eerste moet worden aangevallen. CARVER is een afkorting van een methode om te bepalen welk doel aangevallen moet worden. CARVER staat voor de factoren Criticality (Kritiek), Accessibility (Bereikbaarheid), Return (Herstel), Vulnerability (Kwetsbaarheid), Effect en Recognizability (Herkenbaarheid). Voor elk doel wordt een waarde toegekend op elk van de verschillende CARVER-factoren, waarbij 1 de laagste en 5 de hoogste score is. Wanneer je alle waarden optelt, heeft de taak met de hoogste score de meeste prioriteit. Nu weet je hoe de methode globaal is opgebouwd, moet je ook weten wat de verschillende factoren betekenen. Elke CARVER-factor wordt toegelicht.

Criticality (Kritiek)
De mate van Criticality geeft aan in hoeverre het bereiken van een bepaald doel belangrijk is voor je doelstellingen op de lange termijn. Hoe belangrijker het behalen is van een bepaald doel voor het bereiken van je lange termijndoelstellingen, des te hoger de score is. Hoe kritiek is het doen van een bepaalde taak met het oog op je doelstellingen op de lange termijn? Draagt het doel duidelijk bij aan het behalen van je doelstellingen, of heeft het weinig invloed op je lange termijndoelstellingen?

Accessibility (Bereikbaarheid)
Bereikbaarheid geeft aan hoe makkelijk je het doel kunt bereiken. Hoe makkelijker het doel te bereiken is, des te hoger de score is. Kun je het doel echt goed bereiken, of zijn er zoveel randvoorwaarden dat het bijna onmogelijk is om nu het doel te bereiken?

Return (Herstel)
Binnen een militaire aanval wordt in plaats van Return, recuperatievermogen gebruikt. Recuperatievermogen geeft het herstelvermogen van de vijand aan. Hoe lager het recuperatievermogen, des te hoger de score. Het heeft weinig zin om een doel aan te vallen, wat binnen korte tijd met weinig gebruik van middelen zich kan herstellen. Het heeft dus weinig zin om die taken te doen, die binnen korte tijd weer op je to do lijstje terugkomen. Het is beter een methode te verzinnen die ervoor zorgt dat het doel meer permanent wordt bereikt.

Vulnerability (Kwetsbaarheid)
Kwetsbaarheid van het doel geeft aan hoeveel middelen nodig zijn om een doel te bereiken. Wanneer er weinig middelen nodig zijn om een bepaald doel te bereiken, wordt de score hoog. Een project wat je binnen een dag kunt afronden heeft een hogere kwetsbaarheid, dan een vijfjarenplan.

Effect
Effect geeft aan hoeveel impact het behalen van een bepaald doel heeft. Krijg je een andere functie als je een bepaald doel behaalt? Krijg je een bonus? Krijg je grotere opdrachten?

Recognizability (Herkenbaarheid)
Herkenbaarheid geeft aan hoe duidelijk het doel is. Is er duidelijk omschreven wat je moet doen? Is het doel statisch (blijft het doel hetzelfde), of verandert het doel in elk gesprek wat je hebt? Zijn de tussenstappen duidelijk omschreven om het doel te bereiken. Heb je deze taak eerder gedaan? Hoe duidelijker de taak is, hoe hoger de taak scoort.

Lees ook:

Loop geen inkomsten mis, schrijf over hobby, werk of studie en verdien extra inkomsten!

Wat is productiviteit? Meer geld verdienen

Goede doelen opstellen en doelstellingen bepalen

De kracht van discipline en doorzettingsvermogen; discipline zorgt voor succes

18 bespaartips en een passief inkomen opbouwen

Bronnen:

www.stevepavlina.com