Snel veel afvallen? Een dieet dat werkt

Of een dieet werkt, is doorgaans niet afhankelijk van het dieet, maar van degene die het dieet volgt. Of je nu het Atkinsdieet, Dr. Frankdieet, Cambridge of een ander laag-koolhydraten dieet (low carb diet) volgt. Gaat Sonja Bakkeren (Sonja Bakker dieet volgt), gaat sapvasten, of een ander crash dieet volgt, of gewoon gezonder gaat eten. Hoeveel je afvalt en of je het gewichtsverlies kunt vast houden, is niet afhankelijk van het dieet, maar van hoe goed je jezelf aan het dieet kunt houden. Het is niet de schuld van het dieet dat het niet werkt, maar van jezelf als het dieet niet werkt. Door een duidelijke doelstelling te formuleren, je omgeving in te schakelen, voor- en nadelen van het volgen van een dieet in kaart te brengen en voor goede nazorg te zorgen wordt het makkelijker om je aan je dieet te houden. Met onderstaande vragen, tips en adviezen wordt het makkelijker om jezelf aan een dieet te houden.

Wat is je doelstelling?
Zonder duidelijke doelstelling is het lastig om een dieet goed vol te kunnen houden. Zorg dat je een duidelijke doelstelling hebt om een dieet te gaan volgen. De volgende vragen kunnen je helpen bij het opstellen van een goede, duidelijke doelstelling om een dieet te gaan volgen:

  • Waarom wil je een dieet gaan volgen? Wil je bijvoorbeeld een dieet gaan volgen om je gezondheid te verbeteren? Wil je een dieet volgen om beter te kunnen bewegen, of bepaalde kleding, of je bikini weer aan te kunnen?
  • Waar sta je nu? Hoe ver ben je nog verwijderd van je doelstelling? Als je accepteert waar je nu staat, heb je meer inzicht in de route die je moet afleggen.
  • Hoeveel wil je afvallen met je dieet? Breng duidelijk in kaart hoeveel kilo je wilt afvallen. Wellicht kun je ook in kaart brengen of je bepaalde kleding weer aan wilt kunnen.
  • Wanneer wil je je streefgewicht bereikt hebben? Samen met de vorige vraag (hoeveel wil je afvallen?) kun je bepalen of het aantal kilo’s wat je wekelijks, of maandelijks wilt afvallen reëel is. Een gewichtsverlies van tussen de halve kilo en kilo per week is reëel. Val je sneller af, dan val je doorgaans spierweefsel af.

Welk dieet wil je gaan volgen?
Bepaal voordat je wilt gaan afvallen het dieet wat je wilt gaan volgen. Er bestaan verschillende diëten waarmee je kunt afvallen. Elk dieet heeft voordelen en nadelen.

Wat zijn de nadelen en voordelen van het wel of niet volgen van een dieet?
Breng voordat je begint aan een dieet, de voordelen en nadelen van het NIET gaan volgen van een dieet in kaart. Een voordeel van het NIET volgen van een dieet is bijvoorbeeld dat je niet anders hoeft te koken. Een nadeel van het NIET volgen van een dieet is bijvoorbeeld dat je gezondheid slecht blijft. Breng vervolgens de nadelen en voordelen van het WEL volgen van een dieet in kaart. Een nadeel van het volgen van een dieet, is dat je ’s avonds niet kunt snoepen. Een voordeel van het volgen van een dieet is dat je jezelf fitter voelt. Zorg ervoor dat je de volgende volgorde aanhoudt: eerst de voordelen en nadelen van het NIET volgen van een dieet. Vervolgens de nadelen en voordelen van het volgen van een dieet. Je start dus met het opschrijven van de voordelen van het NIET volgen van een dieet en je eindigt met het opschrijven van voordelen van het volgen van een dieet.

Hoeveel vertrouwen heb je in het volhouden van het dieet?
Voordat je start met het dieet is het verstandig om te beoordelen hoeveel vertrouwen je hebt in het volgen van een dieet. Je vertrouwen in het kunnen volhouden van een dieet scoor je op een 10-puntsschaal. Een 1 op de schaal is totaal geen vertrouwen. Een 10 op de schaal is maximaal vertrouwen. Nadat je een cijfer hebt gegeven, schrijf je op waarom het cijfer niet een punt hoger, danwel lager is.

Hoe belangrijk vind je het volgen van een dieet?
Naast het beoordelen van je vertrouwen in het volhouden van je dieet, beoordeel je hoe belangrijk je het volgen van een dieet vindt. Hoe belangrijk je het volgen van een dieet vindt scoor je wederom op een 10-puntsschaal, waarbij een 1 betekent dat je het totaal niet belangrijk vindt en een 10 is zeer belangrijk. Nadat je een cijfer hebt gegeven, schrijf je op waarom het cijfer niet een punt hoger, danwel lager is.

Waarom is het volgen van een dieet de vorige keren niet gelukt?
Voordat je begint met een nieuwe dieet is het belangrijk om te weten waarom het volgen van een dieet de vorige keren niet is gelukt. Als je de redenen weet waarom het de vorige keren het niet is gelukt om het dieet vol te houden, kun je nu maatregelen nemen om het dieet wel vol te houden.

Gebruik je wilskracht om de juiste omgeving te creëren
Vaak hebben mensen bij de start van het volgen van een dieet enorm veel wilskracht. Met deze wilskracht lukt het om de eerste weken het dieet goed vol te houden. Wilskracht ebt echter weg na een aantal dagen tot weken. Gebruik dus niet je wilskracht om direct met het dieet te gaan beginnen. Gebruik je wilskracht om een omgeving te creëren waarin je jezelf goed aan een dieet kunt houden. Op basis van de voorgaande vragen heb je in kaart gebracht welke factoren het volhouden van een dieet makkelijker en moeilijker maken. Anticipeer op de momenten dat het moeilijker is om jezelf aan het dieet te houden. Schrijf bijvoorbeeld een weekmenu op met gezonde maaltijden met weinig calorieën. Schrijf een standaard ontbijt- en lunchmenu op. Maak een standaard boodschappenlijstje met gezonde producten. Maak een play-list van muziek die je motiveert. Vraag mensen of ze je willen ondersteunen.

Wie kunnen je ondersteunen bij het volgen van een dieet?
Een belangrijke succesfactor voor het volhouden van een dieet is een ondersteunende omgeving. Je omgeving is niet alleen je gezin/familie, maar ook je collega’s en vrienden. Vertel aan je omgeving dat je een dieet aan het volgen bent en dat je het fijn vindt als zij je kunnen ondersteunen. Vertel ook aan je omgeving hoe zij je kunnen ondersteunen. Overleg met je gezin hoe zij ervoor kunnen zorgen dat je je dieet volhoudt. Overleg in hoeverre maaltijden aangepast kunnen worden, er niet altijd snacks en snoep in huis is etc…Een diëtist kan ook een onderdeel van een ondersteunende omgeving zijn. De diëtist is de professional op het gebied van gezonde voeding en diëten en kan je goed ondersteunen.

Zorg voor een goede nazorg
Vaak lukt het mensen goed om veel af te vallen, maar zodra zij stoppen met een dieet, vliegen de kilo’s er weer aan. Zorg er daarom voor dat je voordat je aan een dieet begint helder hebt hoe je ervoor zorgt dat je je gezonde gewicht behoudt. Het is belangrijk om je te realiseren dat het veranderen van een voedingspatroon om af te vallen niet iets tijdelijks is, maar iets wat je je hele leven moet volhouden.

Lees ook:

Loop geen inkomsten mis, schrijf over hobby, werk of studie en verdien extra inkomsten!

Calorische restrictie (minder eten) verlengt je leven

Geen tv-kijken verlengt je leven

De kracht van discipline en doorzettingsvermogen; discipline zorgt voor succes

18 bespaartips en een passief inkomen opbouwen

Bronnen:

www.diabeteszorgbeter.nl