Hoe kun je positiever worden?

Door positiever te worden, beïnvloed je je leven op een zeer gunstige manier. Positieve mensen maken namelijk doorgaans sneller promotie op het werk. Ook worden positieve mensen aardiger gevonden, hebben daardoor meer goede vrienden en betere relaties. Ook worden positieve mensen doorgaans ouder dan pessimisten. Ook jij kunt een stuk een positiever worden. Je hebt namelijk heel erg veel invloed op hoe je jezelf voelt. Het blijkt namelijk dat je met je emoties je gedachten kunt beïnvloeden, maar dat dit ook omgekeerd werkt; met je gedachten kun je ook je emoties beïnvloeden. Door negatief te denken, worden je emoties ook negatief. Garbage In, Garbage Out (GIGO) zou je kunnen zeggen. Door echter positieve gedachten te hebben en positief tegen jezelf te praten, worden ook je emoties positief. Hieronder worden zeven tips gegeven om een stuk positiever te worden.

Tip 1: Praat positief tegen jezelf
Door positief tegen jezelf te praten, word je ook positiever. Het blijkt wanneer je op een positieve manier tegen jezelf te praten, jezelf beter gaat voelen en meer zelfvertrouwen krijgt. Helaas praten de meeste mensen op een negatieve manier tegen zichzelf. De meeste mensen zeggen bijvoorbeeld tegen zichzelf: ik kan niets, ik kan niets goed doen, ik ben waardeloos, ik kan dat toch niet etc…Door op een negatieve manier tegen jezelf te praten, ga jezelf slecht voelen en word je negatief.
Praat dus op een positieve manier tegen jezelf, door bijvoorbeeld tegen jezelf te zeggen: ik kan dit, ik kan dit goed, ik heb waardevolle eigenschappen.
Verder blijkt dat wanneer je niet positief tegen jezelf praat, je automatisch negatief tegen jezelf gaat praten. Je kunt je geest in dit opzicht vergelijken met een tuin; als je geen mooie planten plant, gaat er vanzelf onkruid groeien. Als je jezelf betrapt op een negatieve zelfdialoog, keer dit dan om naar een positieve zelfdialoog.

Tip 2: Visualiseer
Visualiseren is regelmatig in beelden over hetgeen nadenken wat je graag wil hebben, bereiken. Mensen die regelmatig visualiseren, zijn over het algemeen positiever en bereiken sneller hun gewenste doelen. Probeer dus minimaal dagelijks een kwartiertje te visualiseren over hoe je leven er uit zou zien als je alle doelen in je leven hebt bereikt, of hoe je aan je doelen werkt. Probeer de beelden zo gedetailleerd mogelijk voor je geestesoog laten gaan.

Tip 3: Omring jezelf met positieve mensen
Je wordt een stuk positiever als je omgaat met positieve mensen die over het algemeen een duidelijk beeld hebben over wat ze willen doen en bereiken. Positieve mensen praten over het algemeen op een positieve manier en zien vaak wat er allemaal mogelijk is. Ook hebben positieve mensen doorgaans een interne locus of control. Dit betekent dat zij zelf denken invloed uit te kunnen oefenen op hun gedachten en omstandigheden, wat doorgaans ook zo is. Door met positieve mensen te praten, ga je ook tegen jezelf positiever praten.
Probeer verder negatieve mensen te vermijden. Negatieve mensen praten op een negatieve manier en hebben doorgaans een externe locus of control. Dit betekent dat zij anderen en de omstandigheden de schuld geven van de positie waarin zij zich bevinden.

Tip 4: Voed je brein met positieve informatie
Door je brein te voeden met positieve informatie ga jezelf ook positiever te voelen. Je brein kun je in deze zin vergelijken met de rest van je lichaam. Als je slecht ongezond voedsel eet, niet sport en rookt en drinkt, wordt je lijf steeds ongezonder. Door echter gezond te eten, veel te sporten en niet te roken en te drinken, wordt je lijf gezonder. Door boeken te lezen, audioboeken te luisteren die over het algemeen positief zijn, ga jezelf ook positiever voelen.

Tip 5: Blijf leren, life long learning
Blijf altijd leren. Door levenslang te leren, blijf je jezelf ontwikkelen in je vakgebied en wellicht in een ander vakgebied. Door levenslang te leren, blijf je waarde houden voor je werkgever, of voor jezelf als ondernemer, ZZP’er en freelancer. Door levenslang te leren, blijf je een van de beste mensen van je vakgebied. Het blijkt dat wanneer je heel erg goed bent in je werk dit ook veel eigenwaarde geeft en hierdoor voel je jezelf goed.
Door dagelijks een uur te lezen in studieboeken van je vakgebied kun je jaarlijks meer dan twintig dikke studieboeken lezen. De meeste van je collega’s lezen niet eens een hoofdstuk per jaar. Door dagelijks te lezen, zul je een enorme voorsprong opbouwen in vakkennis ten opzichte van collega’s en concurrenten en de beste in je vak worden.
Verder kun je ontzettend veel leren van de experts in je vakgebied. Vraag of je dag met hen mag meekijken en/of vraag wat zij hebben gedaan om zo goed te worden en doe exact hetzelfde.

Tip 6: Leef gezond
Een gezond brein huist in een gezond lichaam. Door gezond te leven, blijft je brein gezonder. Door gezond te leven, word je fitter en ook je brein wordt fitter. Een fitter brein kan meer en sneller informatie verwerken en is zwaarder belastbaar. Wanneer je fitter wordt, zul je minder gestrest zijn en minder snel prikkelbaar.
Gezond leven betekent dat je dagelijks minimaal een uur matig intensief beweegt, veel groente, fruit en magere producten met veel eiwitten, zeer matig alcohol drinkt en niet rookt. Ook is het belangrijk om regelmatig te rusten en je brein geen prikkels laat verwerken.

Tip 7: Heb positieve verwachtingen
Door positieve verwachtingen te hebben, zul je ook die activiteiten gaan doen om je verwachtingen in te lossen. Het is helemaal waar dat verwachtingen een self fulfilling prophecy zijn. Wanneer je vertrouwen hebt dat iets goed komt, zal datgene vaak ook wel goed komen.

Lees ook:

Loop geen inkomsten mis, schrijf over hobby, werk of studie en verdien extra inkomsten!

7 tips om minder zorgen te maken; stop met zorgen maken

Stop met doemdenken en piekeren

Vergeven verlengt je leven

Waarom en hoe visualiseren!

Bronnen:

7 Keys to a Positive Personality