7 tips om minder zorgen te maken; stop met zorgen maken

Iedereen maakt zich wel eens zorgen. Zorgen maken kan echter de overhand nemen. Er zijn een aantal manieren die ervoor zorgen dat je jezelf minder zorgen maakt en de situatie beter aan kunt. Er worden 7 tips gegeven die ervoor zorgen dat je bezorgdheid afneemt: 1) richt jezelf bijvoorbeeld op de korte, of juist de 2) lange termijn, 3) bereid jezelf voor om de situatie op te lossen, 4) accepteer de situatie, 5) zoek steun, 6) maak een zorgendagboek en 7) zorg goed voor jezelf.

Tip 1: richt jezelf op de korte termijn
Vaak liggen zaken waar je jezelf zorgen over maakt in de toekomst. Wanneer je jezelf richt op het heden, worden je zorgen een stuk minder. Zorg dus dat je bezig blijft, zorg voor afleiding. Maak een to-do list en werk deze af.

Tip 2: richt jezelf op de lange termijn
Door jezelf te richten op het heden, kunnen je zorgen een stuk minder worden. Je zorgen kunnen ook afnemen door juist ver in de toekomst te kijken. Stel je kijkt 25 jaar in de toekomst. Hoe zul je dan op de tijd terugkijken waarin je jezelf veel zorgen hebt gemaakt? Zou je jezelf over 25 jaar ook nog steeds zorgen maken over de situatie waar je je nu zorgen over maakt.

Tip 3: bereid jezelf voor
Als je iets kunt doen aan de situatie waar je jezelf zorgen om maakt, dan lossen je zorgen weinig op. Je kunt beter je energie gebruiken om de situatie aan te pakken. Bekijk de verschillende aspecten van de situatie en kijk welke aspecten je kunt aanpakken EN DOE HET OOK! Kun je de situatie waar je bezorgd om bent niet aanpakken, dan heeft je bezorgdheid ook weinig zin en kun je beter stoppen met zorgen maken!

Tip 4: accepteer de situatie
De situatie accepteren betekent NIET dat je de situatie leuk vindt. Accepteren betekent dat je niet eist dat de situatie anders moet zijn. Accepteren is niet hetzelfde als berusting. Berusten betekent dat je niets meer aan de situatie gaat veranderen. Acceptatie zorgt ervoor dat je alle aspecten van de situatie onder ogen kunt komen.

Tip 5: zoek steun
Steun zoeken bij goede vrienden, familie en fijne collega’s kan je bezorgdheid al doen afnemen. Praten over je bezorgdheid kan je bezorgdheid al doen afnemen. Wellicht hebben mensen met wie je over je bezorgdheid praat een concrete oplossing voor jouw situatie. Misschien kunnen deze mensen je wel helpen bij het oplossen van je problemen. Blijf dus niet zitten met je zorgen, maar praat erover met anderen.

Tip 6: maak een zorgendagboek
Schrijf in een dagboek je zorgen op. Schrijf op waarom een situatie je bezorgd maakt. Schrijf ook concrete oplossingen op. Een manier om oplossingen op te schrijven en de situatie aan te pakken, is om de situatie op te schrijven en 20 mogelijke oplossingen op te schrijven. Zet bovenaan je bladzijde van je zorgendagboek: 20 manieren om X op te lossen. Zet op X de situatie die je wilt oplossen. Van de 20 manieren om je situatie op te lossen, werk je een manier goed uit. Naast dat de situatie opschrijven en oplossingen bedenken je bezorgdheid doet afnemen, zorgt alleen al het opschrijven ook voor afname van je zorgen.

Tip 7: zorg goed voor jezelf
Een goede conditie zorgt ervoor dat je moeilijke situaties makkelijker aankan. Een sterk lijf heeft een sterke geest. Zorg dus goed voor jezelf. Ga sporten of bewegen. Sporten zorgt voor het vrijmaken van hormonen die ervoor zorgen dat je jezelf beter voelt. Ook zorgt sporten voor de nodige afleiding. Eet verder gezond, drink niet te veel koffie en geen alcohol. Alcohol versterkt je emoties. Als je jezelf zorgen maakt, zorgt de alcohol ervoor dat je jezelf nog meer zorgen maakt. Zorg er verder voor dat je regelmatig en goed slaapt. Goed slapen zorgt voor een uitgeruste geest die wellicht nieuwe oplossingen ziet.

Lees ook:

Loop geen inkomsten mis, schrijf over hobby, werk of studie en verdien extra inkomsten!

Stop met doemdenken en piekeren

Hoe kun je positiever worden?

Omgaan met moeilijke mensen

Omgaan met moeilijke (schoon)familieleden

Bronnen:

www.hoedoe.nl
www.pickthebrain.com