Hoe snel na de bevalling ben ik weer fit en slank?

Bijna iedere vrouw wil na de bevalling weer zo snel mogelijk fit zijn en haar oude gewicht terug hebben. Dit is echter niet reëel. Een zwangerschap en bevalling zijn een aanslag op het lichaam. Het hormoon progesteron heeft gewrichten en spieren verzwakt en het duurt ongeveer negen maanden voordat het bewegingsapparaat weer is versterkt. Een gewichtsverlies van ongeveer een halve kilo per week is reëel en haalbaar. Door dagelijks gezond te eten, borstvoeding te geven en te bewegen, is afvallen en fit worden na de bevalling makkelijker.

Overhaast niets!

Het is belangrijk om niets te overhaasten. Het is niet verstandig als de vrouw die net bevallen is zo snel mogelijk wil afvallen en fit wil worden. Een zwangerschap en bevalling zijn namelijk voor het lichaam ingrijpende gebeurtenissen. De banden, pezen, spieren en gewrichten zijn tijdens de zwangerschap door hogere hormoonspiegels van het hormoon progesteron verzwakt. Het zwakker worden van de pezen, banden, spieren en gewrichten maken de bevalling makkelijker.

Na de bevalling zorgt de verzwakking en verweking van deze onderdelen van het bewegingsapparaat er echter voor dat de belastbaarheid is afgenomen en het belangrijk is om rustig aan te doen. Het ontzwangeren van het lichaam duurt ongeveer even lang als de zwangerschapsduur; ongeveer 9 maanden dus. Het is niet reëel dat de net bevallen vrouw verwacht dat ze sneller fit en slank is dan 9 maanden.

Een fitte zwangere vrouw heeft sneller haar oude figuur terug

Hoeveel tijd het duurt een vrouw na de bevalling weer fit en slank is, is afhankelijk van de fitheid en lichaamsgewicht vlak voor en tijdens de zwangerschap. Als de vrouw in het begin van de zwangerschap een gezond normaal gewicht heeft en een normale gewichtstoename heeft tijdens de zwangerschap, dan is het makkelijker om op het oude gewicht te komen.

Veel bewegen tijdens de zwangerschap zorgt voor een fit lichaam na de bevalling

Ook veel bewegen tijdens de zwangerschap maken het makkelijker om op het oude lichaamsgewicht en fitheid te komen. Door veel te bewegen tijdens de zwangerschap blijft de belastbaarheid van de vrouw op peil, waardoor na de bevalling makkelijker op een iets intensiever niveau bewogen kan worden.

Het is niet gevaarlijk voor de zwangere vrouw om te bewegen. Het is zelfs goed als de zwangere vrouw veel beweegt. Vooral bewegen op een matige intensiteit is erg goed. Bewegen op een matige intensiteit is stevig wandelen, fietsen en zwemmen. Ook yoga en rustige spierversterkende oefeningen zijn verstandig om te doen. Wees echter voorzichtig met buikspieroefeningen. Hele sterke buikspieren kunnen namelijk de bevalling lastiger maken. De bekkenbodemspieren trainen, is wel zeer verstandig om te doen tijdens de zwangerschap. Sterke bekkenbodemspieren verkleinen namelijk de kans op urine-incontinentie.

Voer het bewegen na de bevalling rustig op

Na de bevalling is het belangrijk om het bewegen rustig op te voeren. Het is beter om dagelijks een kwartiertje stevig te gaan wandelen, of te gaan fietsen, dan twee keer per week 45 minuten. Door dagelijks wat aan beweging te doen, is het eenvoudiger om sneller fit te worden en de hoeveelheid beweging op te voeren.

Probeer naast dagelijks fietsen, of wandelen rustig wat spierversterkende oefeningen te doen, waarbij je wat extra aandacht geeft aan de door de zwangerschap mogelijk verzwakte bekkenbodem- en buikspieren.

Door borstvoeding sneller slank

Verder zorgt het geven van borstvoeding voor een hoger energiegebruik, waardoor afvallen makkelijker gaat. Door het geven van borstvoeding heeft de vrouw dagelijks namelijk 400 tot 500 calorieën extra nodig. Wanneer de zwangere vrouw verstandig eet en dus de goede producten kiest, heeft zij sneller haar oude gewicht terug. Het is echter verstandig om wel genoeg te eten en gezond te eten. Wanneer de zwangere vrouw borstvoeding geeft en te weinig eet en ongezond eet, pleegt zij roofbouw op haar lichaam.

Door gezond te eten, is de zwangere vrouw sneller fit en slank

Door gezond te eten blijft het lichaam fit en gezond. Juist voor net bevallen vrouwen is het extra belangrijk om gezond te eten. Gezonde voeding zorgt voor een sneller herstel van het lichaam en de voeding die de vrouw eet, krijgt de baby via de borstvoeding. Een gezonde voeding bestaat uit veel groente, fruit en volkoren producten. Eet daarnaast voldoende rood vlees en vleeswaren (voor het ijzer), vette vis en magere melkproducten. Besmeer iedere boterham met halvarine met veel onverzadigd vet en drink veel water. Drink echter niet meer dan twee koppen koffie per dag wanneer borstvoeding wordt gegeven. Koffie bevat namelijk cafeïne en dat kan de baby onrustig maken.

Lees ook:
Bronnen: