Hoe oud word ik en hoe kan ik oud worden?

Hoe oud word ik? Is een vraag die veel mensen zichzelf stellen. Hoe oud je wordt, is van vele factoren afhankelijk. Niet alleen de leeftijd van je ouders en grootouders hebben invloed op hoe oud je wordt. Als je ouders oud zijn geworden, is de kans groter dat jezelf ook oud wordt. De leeftijd van je ouders beïnvloeden echter maar voor een deel hoe oud je wordt. Een andere belangrijke factor die bepaalt hoe oud je wordt, is je leefstijl. Dit betekent dat als ondanks je ouders niet oud zijn geworden je zelf nog veel invloed kunt uitoefenen op hoe oud je kunt worden. Je leefstijl heb je namelijk geheel zelf in de hand. Een gezonde leefstijl vergroot de kans dat je oud wordt. Door gezond te eten, veel te bewegen, niet te roken, matig te drinken, beter met stress om te gaan en veel te rusten en goed te slapen word je oud.

Wat is ouder worden? Verouderingstheorie
Ons lichaam bestaat uit orgaanstelsels. Deze orgaanstelsels bestaan uit weefsels en de weefsels bestaan uit levende cellen. De cel is de kleinste levende functionele eenheid van het lichaam. In de cellen ligt ons DNA opgeslagen. Het DNA kan beschouwd worden als een bouwinstructie voor de stoffen die een cel maakt om te kunnen functioneren en een bouwinstructie om te kunnen delen. Bij het delen van een cel wordt het DNA gekopieerd. Bij dit kopiëren van het DNA kunnen beschadigingen optreden die mutaties worden genoemd. Na een mutatie kan de cel iets minder goed de benodigde stoffen produceren die de cellen nodig heeft. Tijdens ons leven treden er constant mutaties op. Wanneer deze mutaties merkbaar leiden tot een verslechterde functie van de cel en uiteindelijk de orgaanstelsels wordt van veroudering gesproken. Deze mutaties treden voor een deel spontaan op, maar het optreden van mutaties wordt vergroot door de invloed van vrije radicalen. Vrij radicalen beschadigen namelijk het DNA waardoor mutaties optreden.
Door ongezond te leven (slechte voeding, weinig beweging, roken, stress en alcoholgebruik) treden sneller mutaties en verouder je sneller en verkleint de kans dat je oud wordt. Door gezond te leven treden minder sneller mutaties op en verouder je minder snel en vergroot de kans dat je oud wordt.

Eet gezond om oud te worden
Wat je eet, beïnvloedt voor 50% de kans op het krijgen van kanker. Kanker is een van de twee belangrijkste doodsoorzaken in Nederland die zorgen voor vroegtijdig overlijden.
Door gezond te eten verklein je de kans op het krijgen van kanker en dus om vroegtijdig te overlijden. Wanneer je gezond eet, komen er veel minder vrije radicalen vrij die je DNA beschadigen. Een gezonde voeding kan er zelfs voor zorgen dat vrije radicalen worden weggevangen. Mensen die het Okinawa-dieet en het Mediterrane dieet volgen, verkleinen de kans op het krijgen van kanker en worden gemiddeld veel ouder, omdat deze diëten veel vrije radicalen bevatten.
De overeenkomsten tussen het Okinawa-dieet en het Mediterrane dieet zijn het eten van

  • veel verse groente en paddestoelen
  • veel vers fruit
  • veel onverzadigde vetten en weinig verzadigde vetten en transvetten
  • weinig suiker
  • weinig zout
  • weinig witte bloem en wit meel
  • veel volkoren, ongeraffineerde granen
  • veel vette vis
  • mager vlees

Door de volgende voedingsmiddelen te eten, eet je gezond:

  • minimaal vier, vijf opscheplepels verse groente eten
  • minimaal vier stuks vers fruit eten
  • dagelijks een klein handje ongezouten noten
  • minimaal 300 gram vette vis per week
  • mager vlees eten
  • volkoren producten eten
  • geen suiker te eten
  • geen frisdrank en vruchtensappen drinken
  • nergens zout aan toevoegen
  • niet te veel eten

Daarnaast is het beheersen van je gewicht belangrijk als je oud wil worden. Mensen die te zwaar zijn en dus lijden aan overgewicht of, obesitas hebben een 400% grotere kans op het krijgen van kanker, suikerziekte en hart- en vaatziekten. Door afvallen, vergroot je sterk de kans om ouder te worden.

Beweeg veel om oud te worden
Door veel te bewegen, maakt het lichaam stoffen aan die vrije radicalen wegvangen, waardoor minder celschade ontstaat. Daarnaast zorgt bewegen voor behoud van sterke spieren en botten en soepele gewrichten. Verder zorgt bewegen ervoor dat de hersenen jonger blijven. Blijf daarom in beweging als je oud wil worden.
Beweeg minimaal een uur per dag op een matige intensiteit. Dit betekent dat je minimaal dagelijks een uur per dag in een stevig tempo moet wandelen, of fietsen. Doe daarnaast liefst dagelijks, maar minimaal drie keer week 15 tot 30 minuten aan krachttraining. Rek tenslotte dagelijks alle grote spieren.

Rook niet, of stop met roken om oud te worden
In sigarettenrook, erook, esigaretten, sigarenrook en rook van pijptabak zitten stoffen die zorgen voor het massaal vrijkomen van vrije radicalen in het lichaam. Negentig procent van alle mensen met longkanker en COPD heeft vroeger gerookt.
Ook hebben mensen die roken een veel grotere kans op het krijgen van hart- en vaatziekten en zijn ze veel minder fit, dan mensen die niet roken. Door te stoppen met roken, is na een aantal jaren de levensverwachting bijna gelijk aan mensen die nooit hebben gerookt. Dit is echter afhankelijk van hoeveel en hoe lang je hebt gerookt. Als je lange tijd hebt gerookt en veel hebt gerookt, duurt het veel langer voordat je levensverwachting gelijk is aan niet-rokers.

Drink niet, of matig alcohol om oud te worden
Voor mensen die jonger zijn dan 40 jaar oud en nooit hart- en vaatziekten hebben gehad, heeft alcohol drinken alleen maar schadelijke effecten en zorgt alcohol drinken ervoor dat je sneller veroudert en een grotere kans hebt op het krijgen van kanker.
Voor mensen die ouder dan 40 jaar oud zijn, of jonger dan 40 jaar oud zijn en hart- en vaatziekten hebben gehad, beschermt matig alcohol drinken tegen het krijgen van hart- en vaatziekten. Dagelijks een half glaasje standaardglas alcohol drinken, beschermt tegen het krijgen van hart- en vaatziekten.

Ga beter met stress om, om oud te worden
Bij stress komt het hormoon cortisol vrij. Cortisol verlaagt de hoeveelheid herstelhormonen in het bloed en cortisol zet de cellen in een hogere versnelling om zo meer energie vrij te maken. Hierbij komen echter meer vrije radicalen vrij.
Door op betere manier met stress om te gaan, ervaar je minder stress. Door minder stress te ervaren, komt er minder cortisol vrij en wordt het cortisol sneller afgebroken. Er zijn vele technieken om goed met stress om te gaan.

Slaap en rust veel om oud te worden
Tijdens slapen en rusten, komen er hormonen vrij die de cellen herstellen vrij. Ook worden cortisolniveau’s van het bloed verlaagd. Tenslotte komen er tijdens rusten en slapen stoffen vrij die de vrije radicalen wegvangen.
Je kunt alleen goed slapen en rusten als je niet wordt geprikkeld door gangbare afleidingen in onze maatschappij. Zet dus pc, tv, laptop, MP3-speler, smartphone en tablet ruim voordat je naar bed gaat uit en zet deze apparaten uit als je wil rusten.
Drink ook geen cafeïnehoudende dranken als je goed wil slapen en rusten. Drink geen koffie, thee, cola en energiedrankjes als je goed wil slapen en rusten. Daarnaast voel je vermoeidheid beter als je geen cafeïnehoudende dranken drinkt, waardoor je sneller en beter rust neemt.

Woon in een dorp om oud te worden
Mensen die in een dorp wonen, worden gemiddeld ouder dan mensen die in een stad wonen. Hiervoor zijn verschillende oorzaken. Zo is in een stad meer verkeer, waardoor de kans toeneemt om een fataal verkeersongeluk te krijgen. Ook zorgt meer verkeer voor schadelijke uitlaatgassen die de voor meer vrije radicalen zorgen. In een stad is er meer nachtelijk lawaai, waardoor je minder goed slaapt. Tenslotte is het in de stad moeilijker om veel te bewegen.

Lees ook:

Loop geen inkomsten mis, schrijf over hobby, werk of studie en verdien extra inkomsten!

Calorische restrictie (minder eten) verlengt je leven

Geen tv-kijken verlengt je leven

De kracht van discipline en doorzettingsvermogen; discipline zorgt voor succes

18 bespaartips en een passief inkomen opbouwen

Bronnen:

www.ergogenics.org
www.trouw.nl