7 tips om je goede voornemen een succes te laten worden!

Misschien heb je een goed voornemen voor het nieuwe jaar (afvallen, meer sparen, stoppen met roken, meer bewegen). Een goede voorbereiding van je voornemen zorgt ervoor dat je de kans van slagen van je voornemen vergroot. Een goede voorbereiding bestaat onder andere uit het formuleren van een concrete doelstelling, het instellen van mijlpalen, het kiezen van een geschikte methode, het creëren van een geschikte omgeving, het in kaart brengen van je sterke en zwakke punten en de kansen en bedreigingen van je omgeving en voor goede nazorg. Hieronder staan 7 tips om je goede voornemen een succes te laten worden.

Tip 1: start met een concrete doelstelling
Het eerste wat je moet om je goede voornemen te halen, is een concrete doelstelling van je voornemen te maken. Stel dat je wilt afvallen. Voordat je je doelstelling formuleert, moet je weten waar je nu staat ten opzichte van die doelstelling. Vervolgens zou je de volgende vragen kunnen beantwoorden:

  • Hoeveel wil je dan afvallen en wat weeg je nu?
  • Binnen welke termijn wil je een bepaald gewicht kwijtraken?
  • Is het gewicht wat je wil afvallen over een bepaalde termijn realistisch?
  • Waarom wil je veel afvallen?
  • Wat zijn de redenen dat je wilt afvallen?

In plaats van afvallen kun je natuurlijk ook een ander voornemen in de plaats van afvallen schrijven, zoals meer bewegen/sporten, meer voor jezelf opkomen, meer tijd voor jezelf reserveren, meer sparen, stoppen met roken etc.

Tip 2: stel heldere mijlpalen in
Nu je een concrete doelstelling hebt, knip je die doelstelling in kleinere doelstellingen. Deze kleinere doelstellingen worden mijlpalen genoemd. Het is handig om veel mijlpalen in te stellen. Het behalen van je mijlpalen motiveert namelijk enorm om door te zetten. Zet je eerste mijlpaal bijvoorbeeld al na 1 week in. Je tweede mijlpaal na 2 weken. Naarmate je steeds meer gewend bent aan je nieuwe gedrag ten opzichte van je goede voornemen, dan kun je de mijlpalen op een wat langere termijn zetten. Het kan je erg motiveren, als een ander controleert in hoeverre je een mijlpaal hebt gehaald. Dit is je spreekwoordelijke stok achter de deur.

Tip 3: kies een geschikte methode
Als je weet wat je doelstelling is en wanneer je je mijlpalen hebt gezet, kies dan een geschikte methode. Om te weten wat een geschikte methode is om je doelstelling te behalen, is het aan te raden om naar verschillende methoden te kennen. Zorg dat je van alle methoden de voor- en nadelen in kaart brengt.

Tip 4: creëer een geschikte omgeving
Wanneer je weet hoe je je doelstelling wilt gaan bereiken, moet je voor een geschikte omgeving zorgen. Schrijf bijvoorbeeld alle redenen op dat je wilt gaan werken aan je doelstelling. Maak hiervan kopieën en hang de kopieën door je hele huis. Verwijder ook alle objecten uit je omgeving die falen vergroten Als je bijvoorbeeld wilt stoppen met roken, is het handig om alle asbakken en pakjes sigaretten weg te gooien. Haal juist die objecten in huis die stimuleren dat je aan je doelstelling wilt werken. Als je gezonder wilt gaan eten, is het bijvoorbeeld handig om op een prominente plek in huis een gevulde fruitschaal te zetten.

Tip 5: breng de kansen en bedreigingen in kaart
Om je doelstelling te halen is het noodzakelijk om alle kansen die het halen van je doelstelling stimuleren in kaart te brengen. Ook moet je de bedreigingen (factoren die het behalen van je doelstelling kunnen belemmeren) in kaart brengen. Als je de kansen en bedreigingen weet, moet je handig gebruik maken van de kansen en een aanvalsplan hebben om de bedreigingen niet de overhand te laten krijgen. Als je weet dat op de hoek van de straat een snackbar staat, dan is het niet handig om na je werk de route kiezen, waarbij je de snackbar passeert. Wel is het handig om in het weekend gezonde maaltijden te koken en deze in te vriezen. Informeer verder je vrienden, collega’s, familie van je goede voornemen en vraag steun aan hen. Als je weet dat meer mensen hetzelfde goede voornemen hebben als jij, kan het goed zijn om met hen op te trekken. Ook kun je contact zoeken met mensen die het gedrag vertonen, wat jij wilt gaan vertonen. Niets motiveert meer dan mensen die helemaal gewend zijn aan gewenst gedrag en eigenlijk niet anders weten.

Tip 6: breng je sterke en zwakke punten in kaart
Je sterke punten zijn die aspecten in je karakter die maken dat het behalen van je doelstelling makkelijker wordt. Je zwakke punten zijn die aspecten in je karakter die maken dat het behalen je doelstelling moeilijker wordt. Breng je sterke en zwakke punten in kaart. Maak optimaal gebruik van je sterke punten en zorg voor een strategie om je zwakke punten te tackelen.

Tip 7: zorg voor goede nazorg
Wanneer je eenmaal je doelstelling hebt gehaald, ben je er nog niet. Nu moet je nog steeds wennen aan je nieuwe gedrag. Hoe zorg je ervoor dat jij je nieuwe gedrag blijft vertonen? Wie kunnen je hierbij helpen? Welke hulpgroepen, of vriendengroepen kun je hierbij inschakelen? Wat kan je eraan herinneren om je goede gedrag door te blijven zetten? Zorg ervoor dat je voordat aan je voornemen je een duidelijk plan van nazorg hebt.

Lees ook:

Loop geen inkomsten mis, schrijf over hobby, werk of studie en verdien extra inkomsten!

18 bespaartips en een passief inkomen opbouwen

Stappenplan voor een gezonder, slanker en sterker lichaam. Afvallen en sterker worden

Een doel hebben verlengt je leven

De kracht van discipline en doorzettingsvermogen; discipline zorgt voor succes