Assertiviteit leren in een assertiviteitstraining

Assertiviteitstrainingen: je komt ze online in allerlei soorten en maten tegen. Natuurlijk kun je een online les volgen, een boek lezen of meedoen aan een groepstraining. Het meeste baat heeft men echter in een persoonlijke assertiviteitstraining, op jou specifiek van toepassing zodat je echte handvatten krijgt in je leven en je direct aan de slag kunt met het verhogen van je assertiviteit. Hoe pak jij je sociale situaties aan en hoe zorg je er voor dat je niet met lege handen blijft staan, leer ‘nee’ zeggen en zorg dat je weerbaarder wordt zodat je minder vaak met dat nare gevoel achterblijft.

Wat is assertiviteit?

Assertiviteit is een mooi woord, eentje waarbij je misschien direct een gedachte hebt van iemand die overal overheen walst en altijd haantje de voorste is, die alles voor elkaar krijgt zoals hij of zij wilt. Toch is assertiviteit niet vooral dat, wat je bedenkt is vooral negatief. Denk je zelf nooit achteraf: ‘had ik nu maar gewoon dit of dat gezegd, dan zat ik hier nu niet mee opgescheept’. Een gedachten die misschien vaker voorkomt dan je zou willen. Assertiviteit helpt je hierbij. Door assertief te zijn deel je je gedachten en gevoelens op een directe maar wel gepaste wijze. Zo kom je op voor je eigen belang maar stoot je niemand voor het hoofd. Helder uitleggen en respectvol omgaan met verzoeken kan een hoop irritaties en frustraties voorkomen.

Assertief: het midden tussen subassertief en agressief

Assertiviteit wordt vaak verward met agressief gedrag waarbij allen maar rekening wordt gehouden met de eigen belangen maar niet met die van een ander.Toch is het bij assertiviteit dat er zeker ook rekening wordt gehouden met de belangen van een ander, bij subassertief gedag zorgt er juist voor dat je geen rekening houdt met je eigen belangen en alleen maar met die van een ander. Assertiviteit houdt zich dus mooi in het midden.

Wanneer assertief zijn?

Assertiviteit komt ten goede in zowel je privé als zakelijk leven. Er zijn namelijk verschillende situaties waarbij assertiviteit goed toe te passen is. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat je negatieve feedback wilt geven aan iemand waar je je bijvoorbeeld aan stoort of waar je last van hebt. Ook kan het zijn dat je simpelweg een andere mening hebt. Daarnaast kan assertiviteit ook van pas komen wanneer je eigenlijk een verzoek wilt weigeren of juist een ander een verzoek wilt doen tot iets. Belangrijk bij assertiviteit is het onderbouwen met de juiste argumenten en standpunten.

Een assertiviteitstraining

Het kan erg lastig zijn een goede balans te vinden tussen het opkomen voor je eigen belangen en die van een ander. Vaak zijn hier dan ook diepere gevoelens en ook karaktereigenschappen die hier bij komen kijken. Denk aan schaamte, schuldgevoel, onzekerheid en angst. Toch is het rationeel gezien niet nodig deze gevoelens te hebben, juist daarom ontstaat er ook die frictie en kan het zijn dat je ontevreden bent met je eigen gedrag. Leren rationeel denken in situaties waar je assertief dient te zijn kun je namelijk wel trainen. Dat is juist wat er in een assertiviteitstraining wordt gedaan. Door praktische situaties te bespreken kan men in gaan zien dat het onnodig is altijd andermans belangen voorop te stellen of juist je eigen belangen wat minder naar voren te drukken.

Lees ook:

Loop geen inkomsten mis, schrijf over hobby, werk of studie en verdien extra inkomsten!

Omgaan met moeilijke mensen

Omgaan met moeilijke (schoon)familieleden

Hoe kun je positiever worden?

Positief zijn verlengt je leven